Ordet organisation avslöjar varför mångfald är källan till nyskapande och tillväxt
Ska en organisation framgångsrikt anpassa sig till och påverka omvärlden, måste den som en levande organism lära av sina erfarenheter. För att klara av det krävs flexibilitet, lyhördhet och uppfinningsrikedom. Utveckling och tillväxt kräver ständig förnyelse genom uppgradering av kunskaper och kompetenser – utan att den egna identiteten går förlorad. Det är här som mångfalden kommer in. Ju mer kunskap och erfarenheter som organisationen har att tillgå, desto fler möjligheter till nyskapande kombinationer uppstår. Mångfald vaccinerar också organisationen och minskar dess sårbarhet om ”det oväntade” skulle hända. Ju större mångfald – desto hållbarare och konkurrenskraftigare organisation.
Vad betyder mångfald?
Varje person är unik. Som individ bär var och en av oss med sig en uppsättning likheter och olikheter som gör oss till de unika personer vi är. Var och en av oss bär också på fördomar mot andra människor. Våra fördomar bygger oftast på de synliga och hörbara – primära – olikheterna. Aspekter som namn, hårfärg, hudfärg, språk, klädstil, ålder, kön och funktionshinder får oss att dra förenklade slutsatser om människor utan att nyansera våra upptäckter. De ytliga egenskaperna kan få oss att associera exempelvis till medias bilder av en viss folkgrupp och leda till att vi behandlar personen ifråga ofördelaktigt. Isberget till vänster visar på mångfaldens olika dimensioner. De ”primära dimensionerna” är de olikheter som uppfattas av ögat och örat; det synliga och det hörbara. De ”sekundära dimensionerna” är de olikheter som vi egentligen inte kan se, ana oss till eller upptäcka vid första anblicken. Hit hör värderingar, attityder och andra unika personlighetsdrag. Begreppet mångfald innebär i detta sammanhang den mosaik av olika bakgrunder, religioner, etniska tillhörigheter, åldrar, kön, sexuella läggningar, funktionshinder, värderingar och andra skillnader som finns representerade inom och runt en organisation.
Vad innebär det att arbeta med mångfald?
Arbetsgivare börjar se de konkurrensfördelar och vinster som de kan uppnå genom ett strategiskt mångfaldsarbete. Arbetsgivarens förmåga att rekrytera, utveckla och behålla kompetenta medarbetare förbättras. Mångfalden skapar också förutsättningar för att medarbetarna ska bli mer kreativa och bättre på att lösa problem. Organisationen kan bättre ta tillvara kundernas olika behov och på så vis få nöjdare kunder. Några faktorer som bidrar till organisationernas ökade intresse för mångfald är den ökade globaliseringen, bristen på arbetskraft, unga människors allt högre krav på sina arbetsgivare samt kundernas förändrade behov i ett alltmer internationellt samhälle. Att arbeta med mångfald innebär att värdera och tillvarata mångfalden bland organisationens medarbetare, kunder, leverantörer och andra intressenter i samhället. Mångfaldsarbetet handlar om att skapa en arbetsorganisation som gör det möjligt för alla medarbetare, oavsett bakgrund, att medverka med sin fulla potential i strävan mot organisationens mål. För att arbetet ska lyckas måste oftast ledarnas och medarbetarnas attityder och beteenden förändras, liksom organisationsstrukturerna och processerna inom verksamheten. Hur skapar vi en mångfaldig arbetsorganisation? Hur identifierar vi mångfalden bland våra kunder och hur möter vi deras varierande behov och önskemål? Dessa är några av de frågor ett mångfaldsarbete söker svar på och som vi arbetar med i verktyget DIVE.