Centrum för FörändringsLednings kärnkompetens handlar om HUR företag och offentliga verksamheter når sina mål i förändrings- och utvecklingsarbete. Detta gör vi genom att överföra kompetens, effektiva metoder och verktyg då att företaget på egen hand kan genomföra förändringen.
Forskning och praktisk erfarenhet har visat att oberoende av i vilken typ av verksamhet förändringen ska ske, respektive VAD som är målet med förändringen, är det vissa handlingsmönster som ökar sannolikheten för att nå framgång. Man skulle kunna beskriva det som:
VAD * HUR = RESULTAT
Det spelar ingen roll om vad-lösningen är aldrig är perfekt, är hur-lösningen – d.v.s. hur förändringens genomförs – dålig blir resultatet dåligt. Det omvända gäller naturligtvis också, varför CFL även arbetar med att utveckla organisationens förmåga att identifiera möjligheterna och dess förmåga att välja ut vilka möjligheter som har sannolikhet att bli framgångsrika i den egna verksamheten. Härigenom bidrar CFL till att öka organisationens förändrings- och utvecklingsförmåga genom hela processen, från att se möjligheterna, välja ut möjligheterna som kan bidrag till verksamhetens utveckling, till att omsätta dessa i praktisk, konkret handling.
Exempel:
Bland Centrum för FörändringsLednings uppdragsgivare finns såväl mindre och medelstora företag samt större koncerner, som offentliga aktörer – länsstyrelser, primärvård, kommunalförbund – men även organisationer som Företagarna, Skådebanan och ESF-rådet. CFL har även haft öppna ledarutvecklingsprogram under flera år på Chalmers teknikpark.
CFL har även tagit fram några verktyg och hjälpmedel för specifika områden: